نگهداری از تلویزیون های LED و LCD

مقاله آخرین آپدیت: 1401/10/1
نگهداری از تلویزیون های LED و LCD
نگهداری از تلویزیون های led و lcd

مرکز الکترونیک طهران

تعمیرات تلویزیون های LCD ، LED، Plasma، OLED، QLED، سینمای خانگی، سیستم های صوتی و مانیتور با ضمانت در تهران

مشاوره، بازدید و ایاب و ذهاب رایگان / جهت مشاوره و درخواست سرویس با ما تماس بگیرید

نگهداری از تلویزیون‌ها بایدها و نبایدهای ساده‌ای دارد که با رعایت آن، میشود عمر این دستگاه را چند برابر کرد و مثل تلویزیون‌های قدیمی، سال‌ها از آن استفاده کرد. این نکته‌ها علاوه برافزایش عمر مفید تلویزیون، افزایش کیفیت تصویر آن را هم به دنبال دارد.


روش صحیح نگهداری از تلویزیون های LCD و LED

برای نگهداری مناسب تلویزیون چه کارهایی باید کرد؟


انتخاب جای مناسب برای تلویزیون

دمای محلی که تلویزیون را در آنجا قرار می دهید خیلی مهم است. این محل باید دور از سرما، گرما و نور مستقیم خورشید باشد چون نوسان شدید در دمای هوا باعث از بین رفتن سیستم داخلی تلویزیون می‌ شود. نزدیک کولر، نزدیکی به رادیاتور شوفاژ هم ممکن است به تلویزیون آسیب برساند. همچنین از قرار دادن تلویزیون در مکان‌های پر رفت‌ و آمد خودداری کنید. چون ممکنه به دلیل رفت‌ و آمد زیاد، برخورد با تلویزیون افزایش پیدا کند.


نگهداری روزانه از تلویزیون

نوسانات ولتاژ یکی از دلایل خرابی وسایل برقی می باشد. پس بهتر است حتما از محافظ برق برای تلویزیون استفاده کنید. اگر برای مدت‌ زمان طولانی از دستگاه استفاده نمی‌ کنید، بهتر است آن را از برق بیرون بکشید. چون بعضی از قطعات تلویزیون حتی در زمان استندبای هم مدام در حال کار هستند و این موضوع باعث استهلاک بیشتر دستگاه می شود. بهتر است که در فواصل زمانی 2 تا 3 ساعت تلویزیون را به مدت چند دقیقه خاموش کنید تا دمای تجهیزات داخلی آن کاهش پیدا کند.

از دست زدن به صفحه‌نمایش و فشار دادن آن به مدت طولانی خودداری کنید. مراقب باشید به صفحه تلویزیون ضربه‌ای وارد نشود و یا جسم نوک تیز نزدیک تلویزیون قرار ندهید.

یکی دیگر از کارهایی که باعث می شود طول عمر تلویزیون بیشتر بشود، کم کردن نور پس زمینه یا شفافیت تلویزیون هست. این کار باعث می شود لامپ های ال ای دی صفحه نمایش با تمام توانشون کار نکنند و عمر بیشتری داشته باشند.


با نگهداری صحیح از تلویزیون LED می شه عمر اون رو افزایش داد


روش نظافت تلویزیون LCD و LED

گردگیری و تمیز کردن تلویزیون را به شکلی انجام بدهید که به صفحه آن آسیبی نرسد. هرگز آب یا ماده شوینده‌ و شیشه پاک کن به صفحه‌نمایش تلویزیون اسپری نکنید. برای پاک کردن صفحه‌نمایش از دستمال مخصوص که معمولاً درون جعبه تلویزیون است، استفاده کنید. همچنین برای پاک کردن قاب دور تلویزیون از دستمال میکرو فایبر که فقط کمی مرطوب شده کمک بگیرید.

عمر مفید تلویزیون ها چقدر است؟

یکی از رایج‌ ترین سوالات کاربران این است که عمر مفید تلویزیون چقدر است. عمر مفید، میزان ساعتی ایست که در آن دستگاه بهترین عملکرد را دارد ولی به این معنا نیست که بعد از آن تلویزیون می‌ سوزد ولی از کارکرد آن کاسته می‌ شود. اغلب عمر مفید تلویزیون رای برچسب‌ نصب شده در پشت تلویزیون یا دفترچه راهنما ثبت شده است. از بین تلویزیون‌هایی که روانه بازار شده‌اند، عمر تلویزیون‌های پلاسما دو برابر تلویزیون‌های LCD و LED است. به طور مثل اگر روزانه حدود ۵ ساعت از تلویزیون استفاده کنید، مدل پلاسما حدود ۵۴ سال و مدل LCD و LED بین ۱۶ تا ۳۵ سال عمر می‌کند.


چگونه استفاده از محافظ برق به بالا رفتن عمر تلویزیون کمک می کند؟

پس از خرید تلویزیون، برای نصب سیم برق به پریزر، از ترانس یا محافظ برق استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که در زمان قطع و وصل شدن برق یا رعد و برق که با نوسان برق همراه است، مشکلی برای برد تلویزیون به وجود نیامده و هزینه‌های بعدی به شما تحمیل نمی‌ شود.


چگونه تنظیم کنتراست و روشنایی تصویر، باعث بالا رفتن عمر تلویزیون می شود؟

یکی از نکات که در بالا بردن عمر مفید تلویزیون بسیار موثر است، تنظیم کنتراست و روشنایی تصویر است. اگر در زمان استفاده از تلویزیون کنتراست و روشنایی آن را پایین آورید یا بعد از مدتی تنظیمات آن را تغییر دهید به بالا رفتن عمر تلویزیون خود کمک کرده‌اید. زیرا اگر روشنایی و کنتراست را در حداکثر خود قرار دهید، فشار بیشتری به پیکسل‌ های تلویزیون وارد شده و علاوه بر خستگی و آسیب به چشم، عمر تلویزیون را کاهش می‌ دهد.

با تمیز کردن تلویزیون به بالا رفتن عمر آن کمک کنید

یکی از مهم‌ترین اقدامات که برای نگهداری از تلویزیون می‌توانید انجام دهید. تمیز کردن تلویزیون در فاصله‌ی زمانی مشخص است. در صورتی که روی تلویزیون شما گرد و خاک زیادی جمع شود، دمای تلویزیون بالا رفته و باعث پایین آمدن عمر مفید و خرابی می‌شود. برای تمیز کردن تلویزیون مراحل زیر را انجام دهید.

  • برق تلویزیون را قطع کنید.
  • گرم و خاک را از روی تلوزیون بردارید.
  • با استفاده از دستمال تمیز و اسپری نانو مخصوص، تلویزیون را پاک کنید.
  • با دستگاه مکنده یا جاروبرقی گرد و غبار موجود در شبکه‌های پشت تلویزیون را پاک کنید.


مراقبت از تلویزیون در زمان جابه‌جایی

اگر به هر دلیلی مجبور به جابجایی تلویزیون خود هستید، باید در زمان حمل و نقل، مراقب تلویزیون خود باشید. زیرا تلویزیون‌های جدید از شیشه نازک و شکننده تشکیل شده‌اند و کوچکترین ضربه می‌تواند به آسیب دیدن پنل تلویزیون منجر شود.


چطور از داغ شدن تلویزیون جلوگیری کنیم؟

یکی از رایج ترین سوالات کاربران در زمان استفاده از تلویزیون نحوه جلوگیری از داغ شدن تلویزیون است. برای این‌ کار باید در زمان هنگ کردن یا ثابت شدن تصویر تلویزیون، کانال‌ های دیگر را امتحان کنید یا چند دقیقه تلویزیون را خاموش و روشن کنید. زیرا ماندن روی یک تصویر و هنگ کردن تلویزیون به پیکسل‌ها فشار آورده و عمر تلویزیون را کاهش می‌ دهد.

یکی از نکات مهمی که در بالا بردن عمر دستگاه موثر است، مدیریت در استفاده تلویزیون است. برای مدیریت استفاده از تلویزیون می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • خاموش کردن تلویزیون در زمان تماشا نکردن
  • رمانی که در اتاق حاضر نیستید یا در حال انجام کار دیگری هستید، تلویزیون را خاموش کنید.
  • در زمان خواب تلویزیون را خاموش کنید.
  • اگر از تلویزیون برای پخش فایل صوتی استفاده می‌کنید، تصویر آن را قطع کنید تا فقط صدا پخش شود.
  • استفاده از تلویزیون را زمان بندی کنید و هر چند ساعت یکبار به آن استراحت دهید.


اگر به نکات اعلام شده در این مقاله دقت کنید به راحتی می‌توانید اصطلاک تلوزیون خود را پایین آورده و طول عمر آن را افزایش دهید. این روش‌ ها برای همه‌ی تلویزیون ها از جمله ال ای دی و ال سی دی و … موثر است. اگر با وجود نگهداری، تلویزیون شما دچار خرابی شد از تکنسین متخصص بخواهید به محل شما مراجعه کند و تعمیر تلویزیون شما را انجام دهد. با توجه به مبلغ بالای تلویزیون‌ های نو تعمیر از خرید تلویزیون جدید به صرفه‌ تر است.


از تعمیرکار تلویزیون کمک بگیرید

تعمیرات لوازم برقی به دلیل سروکار داشتن با برق، به رعایت موارد ایمنی و فنی نیاز داره. تعمیر خودسرانه این وسایل ممکن هست سلامتی شما رو به خطر بندازه. در شرایطی مثل وارد اومدن ضربه به دستگاه، معیوب شدن دستگاه، ورود اجسام خارجی به داخل دستگاه، انتشار بو یا دود غیرعادی از دستگاه و... دوشاخه تلویزیون رو بلافاصله از پریز بیرون کشیده و با مرکز الکترونیک طهران تماس بگیرید.

مرکز الکترونیک طهران

تعمیرات تلویزیون های LCD ، LED، Plasma، OLED، QLED، سینمای خانگی، سیستم های صوتی و مانیتور با ضمانت در تهران

مشاوره، بازدید و ایاب و ذهاب رایگان / جهت مشاوره و درخواست سرویس با ما تماس بگیرید