تلویزیون کیو ال ای دی(QLED)

مقاله انتشار: 1402/10/2
تلویزیون کیو ال ای دی(QLED)
تلویزیون کیو ال ای دی(QLED)

مرکز الکترونیک طهران

تعمیرات تلویزیون های LCD ، LED، Plasma، OLED، QLED، سینمای خانگی، سیستم های صوتی و مانیتور با ضمانت در تهران

مشاوره، بازدید و ایاب و ذهاب رایگان / جهت مشاوره و درخواست سرویس با ما تماس بگیرید

تلویزیون QLED تلویزیونی است که با فناوری کوانتوم دات طراحی شده است و این مواد کوانتوم دات است که تلویزیون های QLED را از تلویزیون های سنتی متمایز می کند.

اصطلاح تجاری (QLED) می‌تواند سردرگمی ایجاد کند، زیرا این اختصار بسیار شبیه به (OLED) یک نوع نمایشگر متفاوت است. در واقع صفحه نمایش QLED نوعی پنل LED است که سامسونگ و دیگر کمپانی های تولیدکننده QLED در تلویزیون های خود از آن استفاده می کند. "Q" مخفف "نقطه کوانتومی" است. سامسونگ می گوید استفاده از نقاط کوانتومی به تلویزیون ها کمک می کند تا تصاویر با طیف رنگی بیشتری نسبت به پنل(صفحه نمیاش) LED استاندارد تولید کنند. با این حال، پنل های QLED هنوز هم پنل LED هستند و تقریباً به اندازه یک صفحه نمایش OLED کنتراست ارائه نمی دهند.


نقطه کوانتومی چیست؟

نقطه کوانتومی یک ماده نیمه هادی بسیار نازک در اندازه نانو است. این نقاط بسته به اندازه ذرات رنگ های مختلفی از نور تولید می کنند. هر چه بزرگتر باشد رنگ قرمزتر و هرچه کوچکتر باشد رنگ آبی تر است. اندازه ذرات را می‌توان در سرعت‌های سطح کوانتومی تنظیم کرد و باعث انتشار دقیق و کارآمد نور می‌شود. بنابراین، نقاط کوانتومی می توانند نور با رنگ های بسیار ظریف ساطع کنند. به لطف این تکنولوژي روشنایی با کارایی بالا، تغییر چشمگیری در کیفیت کلی تصویر ایجاد می کند.


چه چیزی تلویزیون های QLED را خاص می کند؟

تلویزیون‌های QLED از بسیاری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگر مانند «روشنایی بالا» به لطف نقطه کوانتومی بهره می‌برند. میزان روشنایی صفحه نمایش با روشنایی بیان می شود و روشنایی عامل مهمی است که بر سایر عناصر کیفیت تصویر تأثیر می گذارد. اول، اگر روشنایی بالا باشد، نسبت کنتراست به طور طبیعی بهبود می یابد. اجزای روشن و تاریک ویدیوها و تصاویر را می توان در محدوده نسبتاً وسیعی به نام HDR (محدوده دینامیکی بالا) نمایش داد. HDR، یکی از مؤلفه های اصلی کیفیت تصویر، در حال توسعه بیشتر برای به دست آوردن تصاویر واضح و غنی است.

حال بیایید ببینیم که چگونه همه اینها بر رنگ تأثیر می گذارد.

روشنایی تاثیر ساده ای بر کیفیت کلی رنگ دارد. به عنوان مثال، رنگ های قرمز با سطوح مختلف روشنایی و تیرگی در طیف رنگ قرمز وجود دارد، اما تلویزیون های QLED این طیف رنگ را بهتر نمایش می دهند. این فناوری منحصربه‌فرد QLED، همراه با فناوری‌های کاربردی مشکی مانند Direct Full Array، کیفیت تصویر کاملاً متفاوت و تجربه تماشای بسیار واقعی‌تری را در مقایسه با تلویزیون‌های غیر QLED ارائه می‌کند.


تکنولوژی Neo QLED چیست؟

با پیشرفت سریع تکنولوژی، اخیراً با اصطلاحات الکترونیکی زیادی مواجه شده ایم. جدیدترین فناوری سامسونگ، Neo QLED، آخرین نام اختصاری برای یادگیری است. با این موضوع در حال بررسی Neo QLED هستیم. پنل Neo QLED یکی از جدیدترین فناوری‌های نمایشگر برای تلویزیون است. سامسونگ با استفاده از این فناوری در کل مجموعه تلویزیون‌های 4K و 8K 2021 خود، نوید بهبود کیفیت تصویر را نسبت به نسل قبلی می‌دهد.

پنل Neo QLED نسبت به نمایشگرهای(پنل) QLED موجود مبتنی بر فناوری نقاط کوانتومی توسعه یافته است. بزرگترین تفاوت بین این دو این است که پنل های QLED از نور پس زمینه LED سنتی (Array) استفاده می کنند، در حالی که Neo QLED از نور پس زمینه LED مینی(Mini-LED) استفاده می کند. همانطور که از نام آن پیداست، مینی ال ای دی ها (Mini-LED) بسیار کوچک‌تر از ال ای دی ها معمولی هستند، به این معنی که میتوان تعداد بیشتری از آن‌ها را در پنل قرار داد در نتیجه کنترل بیشتری بر روشنایی ناحیه مختلف پنل بوجود می آید.

با LED های بیشتر و مناطق کم نور، کنترل نور QLED Neo می تواند ظریف و دقیق باشد و نسبت کنتراست بهتری را در سراسر صفحه ارائه دهد. با این حا شما به سختی می توانید یک افکت هاله در اطراف یک شی روشن در یک پس زمینه تاریک دریافت کنید، این مشکلی است که تا به امروز گریبانگیر فناوری LCD است. جدا از تکنیک نور پس زمینه، پنل های Neo QLED همچنان پنل LCD با فناوری نقطه کوانتومی هستند.


تفاوت QLED و OLED چیست؟

با تولید تلویزیون های QLED، بیشتر مردم تفاوتهای تلویزیون QLED با تلویزیون OLED را مقایسه می کنند. این دو تکنولوژی پنل(صفحه نمایش) تلویزیون کاملا متفاوت است. تلویزیون های QLED از کوانتوم دات استفاده می کنند که غیر ارگانیک، بادوام، پایدار است و رنگ و روشنایی عالی را ارائه می دهد. در مقابل، تلویزیون‌های OLED از مواد ارگانیک استفاده می‌کنند به همین دلیل احتمال سوختن تصاویر استاتیک بصورت هاله وجود دارد.

از آنجایی که امکان تعویض مکرر تلویزیون وجود ندارد، باید به دقت بررسی کنید که آیا مسئله ای وجود دارد که بعد از خرید آن باعث پشیمانی شما شود یا خیر. همانطور که در بالا ذکر شد، تلویزیون های OLED نمی توانند از سوختن صفحه جلوگیری کنند زیرا دارای یک صفحه نمایش ارگانیک که نور پس زمینه (بک لایت) داخل پنل تعبیه شده، هستند. Burn-in یک نقص دائمی پنل است که در آن یک تصویر به طور دائم بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود. اگر تصاویری که اغلب روی صفحه نمایش داده می شوند، مانند لوگوی کانال ها را در نظر بگیرید، در یک منطقه خاص روی صفحه نمایش ثابت می مانند. نمایش مکرر لوگوی یکسان در همان قسمت از صفحه، شرایط کافی را برای Screen Burn-in ایجاد می کند. تلویزیون‌های QLED این مزیت را دارند که می‌توانند محتوای شما را برای مدت طولانی بدون وقفه و بدون ترس از سوختن صفحه تماشا کنند، که به طور کلی باعث طول عمر بیشتر تلویزیون می‌شود.


تفاوت Neo QLED در مقابل OLED

سال‌هاست که ما نمایشگرهای(پنل) OLED و QLED را با هم مقایسه می‌کنیم که هیچ برنده مشخصی بین این دو وجود ندارد. با تولید تلویزیون‌های جدید Neo QLED، کار سخت‌تر می‌شود زیرا این فناوری فاصله بین LCD و OLED را بیشتر می‌کند.

بیایید با نقطه کار اصلی تلویزیون های Neo QLED شروع کنیم. با نور پس زمینه LED مینی، اکنون نسبت کنتراست بالاتری نسبت به تلویزیون های QLED قبلی خواهید داشت. برای مثال، وقتی محتوایی را با رنگ سیاه تماشا می‌کنید، رنگ‌های سیاه به سیاه‌های واقعی با کمترین هاله در اطراف محتوای نمایش داده شده روی صفحه نزدیک‌تر خواهند بود.

از سوی دیگر، نمایشگرهای OLED به هیچ نور پس زمینه ای متکی نیستند و پیکسل‌ها می‌توانند به تنهایی روشن یا خاموش شوند. از آنجایی که یک پیکسل OLED در حالت خاموش نوری از خود ساطع نمی کند، نسبت کنتراست نامحدودی دریافت می کنید و رنگ های مشکی در واقع مشکی واقعی هستند.


آیا Neo QLED بهتر از OLED است؟

پاسخ کوتاه به این سوال خیر است.

پاسخ طولانی این است که بستگی به آنچه از تلویزیون خود می خواهید دارد. بله، تلویزیون‌های جدید Neo QLED سطوح مشکی بسیار بهتری نسبت به مدل‌های قبلی QLED ارائه می‌دهند، اما هنوز به خوبی رنگ‌های مشکی واقعی که در نمایشگر OLED دریافت می‌کنید نیستند. با این حال، به لطف نور پس‌زمینه LED مینی (Mini-LED)، تفاوت بین این دو اکنون نزدیک‌تر از همیشه است.

به یاد داشته باشید که تلویزیون های OLED دارای معایبی نیز هستند. برای مثال، نمایشگرهای Neo QLED و QLED در سطوح روشنایی منحصر به فرد هستند و حداکثر روشنایی آن 2000 نیت است. در مقایسه، نمایشگرهای OLED فعلی تنها می توانند حداکثر روشنایی 700 نیت را مدیریت کنند. بنابراین، اگر قصد دارید از تلویزیون بعدی خود در یک اتاق روشن استفاده کنید، Neo QLED یک انتخاب ایده آل خواهد بود.

تلویزیون های OLED نیز در معرض سوختن صفحه نمایش (Screen Burn-in) هستند، مهم نیست که سازنده چقدر سعی می کند مشکل را کم اهمیت جلوه دهد. این نکته منفی اصلی تکنولوژی OLED از زمان ظهور اولین نمایشگرهای OLED بوده است. بنابراین اگر انتظار دارید سال‌های آینده به تلویزیون خود بچسبید، Neo QLED در دراز مدت بهتر دوام خواهد آورد.


چه تلویزیون هایی با پنل Neo QLED موجود هستند؟

در حال حاضر، تلویزیون های سامسونگ سری 4K و 8K که همگی دارای نمایشگر جدید Neo QLED هستند. علاوه بر این، همه آنها دارای اندازه های مختلف صفحه نمایش هستند که از 50 اینچ شروع می شود و تا 85 اینچ می رسد.


آیا سامسونگ تنها برندی است که Neo QLED را تولید می کند؟

اصطلاح Neo QLED کلمه فانتزی سامسونگ برای تولید پنل mini LED خود است. بنابراین، اگر از لحاظ برند پیش برویم، تنها برندی که تلویزیون‌های Neo QLED را تولید می‌کند سامسونگ است. اما اگر تلویزیونی می‌خواهید که از همان فناوری mini LED استفاده کند، گزینه‌های دیگری دارید. ال جی(LG) از اصطلاح QNED برای ارائه‌های مینی ال ای دی(Mini-LED) خود استفاده می‌کند و آنها درست زیر تلویزیون‌های OLED پرچم‌دار خود قرار دارند. مدل های QNED در دو نوع 4K و دو نوع 8K عرضه می شوند.

برندهای دیگری مانند TCL و HiSense نیز تلویزیون های LED مینی (Mini-LED) را می فروشند. در واقع، TCL اولین برندی بود که در سال 2019 تلویزیون ال ای دی مینی (Mini-LED) را عرضه کرد.

مرکز الکترونیک طهران

تعمیرات تلویزیون های LCD ، LED، Plasma، OLED، QLED، سینمای خانگی، سیستم های صوتی و مانیتور با ضمانت در تهران

مشاوره، بازدید و ایاب و ذهاب رایگان / جهت مشاوره و درخواست سرویس با ما تماس بگیرید