تلویزیون اولد

مقاله انتشار: 1402/5/27
تلویزیون اولد
تلویزیون اولد (OLED)

مرکز الکترونیک طهران

تعمیرات تلویزیون های LCD ، LED، Plasma، OLED، QLED، سینمای خانگی، سیستم های صوتی و مانیتور با ضمانت در تهران

مشاوره، بازدید و ایاب و ذهاب رایگان / جهت مشاوره و درخواست سرویس با ما تماس بگیرید

اولد(OLED) مخفف Organic Light Emitting Diode به معنی دیود ساطع کننده نور ارگانیک، تکنولوژی که در سال های اخیر در پنل های(صفحه نمایش) تلویزیون و موبایل استفاده می شود. در تلویزیون اولد(OLED) نور پس زمینه(بک لایت) حذف شده و دیودهای نورانی جهت روشنایی و نمایش تصویر در خود پنل نمایش تعبیه شده است بعبارتی جزئی از پنل می باشند که این موجب شفافیت و کنتراست بالای تصاویر و همچنین امکان طراحی باریک تر تلویزیون می شود. در تلویزیون اولد(OLED) پیکسل ها به صورت جداگانه روی صفحه نمایش (پنل) OLED کنترل می شوند تا سیاهی عمیق و نورهای خیره کننده را ارائه دهند.


تاریخچه مختصری از اولد(OLED)

فناوری اولد(OLED) که اولین بار در سال 1987 توسط محققین کداک Ching W. Tang و Steven Van Slyke ایجاد شد، ایده مشابه LED را دارد. با این حال به جای دیود LED از لایه های (فیلم) نازک و نورانی استفاده می کند. در حالی که OLED می تواند نور روشن تری ایجاد کند، انرژی کمتری نسبت به فناوری های LCD/LED موجود مصرف می کند. حرف "O"، یعنی "ارگانیک" در OLED، به این دلیل است که لایه های (فیلم) ساطع کننده نور از زنجیره های هیدروکربنی تشکیل شده اند.

اولد(OLED) یا دیود ساطع کننده نور ارگانیک، منابع نور نیمه هادی هستند که از الکترولومینسانس استفاده می کنند. آنها با هدایت الکترون ها به حفره های الکترونی در لایه تابشی دستگاه، فوتون (نور) ایجاد می کنند. نور از ورودی برق و عبور آن از مواد نیمه هادی تولید می شود.

مواد الکتریکی خاص مورد استفاده در نمایشگرهای اولد(OLED) از ترکیبات آلی تولید می شوند. این مواد حاوی کربن و سایر اجزای اضافی هستند. هر رنگ به ترکیب آلی متفاوتی نیاز دارد. پیکسل های OLED بر اساس جریان ارسالی ایجاد می شوند.

نمایشگرهای اولد(OLED) به طور کلی از چهار لایه اولیه تشکیل شده‌اند: زیرلایه‌ای بعنوان بستر شیشه ای، آندی که الکترون‌ها را جذب می‌کند، کاتدی که الکترون‌ها را تامین می‌کند و لایه آلی در بین آن‌ها.

همچنین انواع اولد(OLED) مناسب برای دستگاه های مختلف وجود دارد. اگر صفحه نمایش دستگاه بتواند با بروزرسانی های آهسته (مانند Kindle Paperwhite) مقابله کند، می‌توان از اولد(OLED) ماتریس غیرفعال (PMOLED) استفاده کرد. این صفحه‌ها برق را به قسمت‌های خاصی از لایه(فیلم) تا زمانی که صفحه نمایشگر تازه سازی شود ارسال می کنند. اولدهای(OLED) ماتریس فعال (مانند AMOLED) در موبایل های هوشمند و تلویزیون های HD که نیاز به بروزرسانی (refresh) با سرعت بالا دارند، استفاده می شوند. AMOLED برای حرکت هر پیکسل به یک ترانزیستور لایه نازک نیاز دارد، اما مانند سایر اولدها(OLED) انعطاف پذیر است، به این معنی که می تواند خمیده و تا شده و شفاف باشد.

تلویزیون های اولد(OLED) کیفیت تصویر استثنایی را با قیمت های بسیار بالا ارائه می دهند. تلویزیون های اولد(OLED) یکی از نمونه های استثنایی واقعی در ادعاهای نسبت کنتراست بی نهایت هستند که اغلب در استراتژی های بازاریابی تلویزیون ها بیان می شوند. اولد(OLED) می تواند رنگ مشکی کاملی تولید کند که مسلماً نسبت کنتراست مهمترین عامل کیفیت تصویر است.


طول عمر اولد(OLED) چقدر است؟

رایج ترین سوال در تلویزیون های اولد(OLED) بدون شک طول عمر است. مهم ترین مشکلی که اولد(OLED) ها در حال حاضر با آن مواجه هستند این است که موادی که برای ایجاد نور آبی استفاده می شود بسیار سریعتر از رنگ های دیگر فرسوده می شوند. این می تواند به مرور زمان تعادل رنگ را از بین ببرد و روشنایی را کاهش دهد. بطور مثال ال جی برای رفع این مشکل، ساب پیکسل آبی را نسبت به قرمز و سبز افزایش داده است. این می تواند باعث مواجه با کالیبراسیون مکرر در زمان استفاده شود. اگرچه این راه حل ممکن است یک نقطه ضعف قابل توجه به نظر برسد، اما تحقیقات اخیر برای بهبود کارایی و طول عمر اولد(OLED) آبی، افزایش ساب پیکسل آن نسبت به دیگر پیکسل ها (قرمز و سبز) است.

بنابر ادعای ال جی، تلویزیون های اولد(OLED) بسیار بیشتر از تلویزیون های معمولی عمر می کنند و بیش از 50000 ساعت استفاده از آن را گارانتی می کند. این مدت عمر برای تلویزیون اولد(OLED) که 6 ساعت در روز استفاده می شود 22 سال است، در حالی که برای تلویزیون اولد(OLED) که 24 ساعت کار می کند این مدت 6 سال است.


مزایای اولد(OLED):

  • نمایشگرهای اولد(OLED) می توانند تک تک پیکسل ها را خاموش کنند تا سطوح سیاه کاملی ایجاد کنند و در نتیجه سطوح کنتراست آنقدر بالاست که از نظر تئوری بینهایت است
  • نمایشگرهای اولد(OLED) معمولاً طیف رنگی گسترده ای را ارائه می دهند. در کنار کنتراست بالای اولد(OLED)، این یک تصویر بسیار غنی و اشباع شده ایجاد می کند
  • نمایشگرهای اولد(OLED) مستعد اثر شکوفایی نیستند
  • در یک صفحه نمایش اولد(OLED)، هر پیکسل منطقه کم نور مخصوص به خود است، که در مقایسه با بیش از 1000 در نمایشگرهای LED، تا میلیون ها ناحیه کاهش نور محلی را به وجود می آورد
  • پنل های اولد(OLED) تقریباً نصف ال سی دی ها نور آبی ساطع می‌کنند. این امر احتمال آسیب دیدن چشمان شما و احتمال از دست دادن خواب خود را از نمایشی که در شب تماشا می کنید کاهش می دهد. مزایای مشابهی در موبایل های دارای صفحه نمایش اولد(OLED) وجود دارد

("اثر شکوفایی" یک تصویر لکه دار و درخشان است زمانی که یک عنصر بسیار روشن در کنار عنصر تاریک قرار دارد. این در هنگام استفاده از نور پس زمینه بدون کنترل ظریف اتفاق می افتد و به ویژه در اتاق های تاریک قابل توجه است.)


معایب اولد(OLED):

  • نمایشگرهای OLED به طور قابل توجهی گرانتر از نمایشگرهای LED هستند
  • پنل های اولد(OLED) معمولا کم نورتر از پنل های LED هستند، اولد(OLED) بسته به پنل، حداکثر 600 نیت(Nit) دارد، در حالی که نمایشگرهای LED با نور پس زمینه بالا، مانند به 2000 نیت(Nit) برسند
  • احتمال سوختن تصاویر استاتیک همچنان در اولد(OLED) وجود دارد

مرکز الکترونیک طهران

تعمیرات تلویزیون های LCD ، LED، Plasma، OLED، QLED، سینمای خانگی، سیستم های صوتی و مانیتور با ضمانت در تهران

مشاوره، بازدید و ایاب و ذهاب رایگان / جهت مشاوره و درخواست سرویس با ما تماس بگیرید