تلویزیون ال سی دی

مقاله آخرین آپدیت: 1401/9/16
تلویزیون ال سی دی
تلویزیون ال سی دی

مرکز الکترونیک طهران

تعمیرات تلویزیون های LCD ، LED، Plasma، OLED، QLED، سینمای خانگی، سیستم های صوتی و مانیتور با ضمانت در تهران

مشاوره، بازدید و ایاب و ذهاب رایگان / جهت مشاوره و درخواست سرویس با ما تماس بگیرید

تلویزیون ال سی دی

ال سی دی (LCD) مخفف عبارت Liquid Crystal Display است. فناوری اصلی در نمایشگرهای TFT-LCD، کریستال های مایع است. این کریستال ها عبور نور را مسدود کرده یا نور را آزاد می کنند. TFT ترانزیستور لایه نازک است. این فناوری برای تولید تصاویر از پنل های LCD استفاده می شود. امروزه مانیتورهای LCD با استفاده از تکنیک TFT استاندارد هستند.


اصل کار تلویزیون LCD:

پانل های LCD از صدها هزار سلول کریستال مایع تشکیل شده است که بین دو لایه شیشه پلاریزه قرار گرفته اند. نوری که از لامپ‌های قدرتمند پشت پنل می‌آید، با عبور از لایه‌ای که انتشار را فراهم می‌کند، به طور همگن روی صفحه پخش می‌ شود. سپس نور از یک لایه ترانزیستور فیلم نازک به نام TFT (ترانزیستور لایه نازک) عبور می کند و سپس از فیلترهای رنگی عبور می کند که میزان الکتریسیته تحویلی به هر سلول کریستالی مایع را تنظیم می کند. کریستال های مایع با توجه به اختلاف ولتاژ فعال می شوند. با توجه به این الگوی حرکتی، شدت و جهت قطبش نوری که از پشت داده می شود تغییر می کند. در نتیجه این فرآیندها صدها هزار پیکسل به دست می آید که رنگ های قرمز، آبی و سبز را با نسبت ها و روشنایی متفاوت ایجاد کرده و تصویر نهایی را ارائه می کنند.


فناوری روشنایی LCD:

تلویزیون های LCD توسط یک لامپ فلورسنت روشن می شوند. این لامپ با روشن شدن تلویزیون شروع به روشن شدن می کند و نوری که از پشت به صفحه می فرستد همیشه روشن می ماند. نور از اینجا به هر پیکسلی که تصویر روی صفحه را ایجاد می کند ارسال می شود.از آنجایی که لامپ همیشه روشن است مصرف انرژی بسیار بالاست. این لامپ فلورسنت نازک تر از لامپ فلورسنت خانگی است. اگرچه فناوری LCD در مقایسه با تلویزیون های CRT فناوری بسیار جدیدی است، اما این فناوری نور پس زمینه مهم ترین نقطه ضعف این نوع تلویزیون ها بوده است.


جنبه های منفی سیستم نور پس زمینه فلورسنت:

  • مصرف انرژی بالا
  • مشکل رنگ نشدن کامل مشکی
  • باعث ضخیم تر شدن پنل نسبت به تلویزیون LED می شود


مزایای تلویزیون LCD:

  • نازکی: نازک تر و سبک تر از تلویزیون های CRT است. ضخامت یک تلویزیون ال سی دی متوسط ​​7-10 سانتی متر است. بر این اساس وزن آن نیز کاهش یافته است. با این حال، ضخیم تر و سنگین تر از تلویزیون های LED و OLED است.
  • روشن تر واضح تر: تصویری روشن و با وضوح بالا ارائه می دهد. شما نمی توانید فاصله نقطه ای صفحه نمایش را در تلویزیون های LCD مشاهده کنید. تصاویر از دور و همچنین از نزدیک به یک اندازه عالی هستند.البته این ویژگی های برتر در مقایسه با تلویزیون های CRT ظاهر می شوند، از آنجایی که نسبت به تلویزیون های LED از نظر فناوری عقب مانده اند، از نظر جنب و جوش رنگ و روشنایی از تلویزیون های LED عقب هستند.
  • پشتیبانی از فناوری های جدید: یکی دیگر از ویژگی های تلویزیون های LCD پشتیبانی از خروجی DVI است که امکان اتصال دیجیتال را فراهم می کند. به این ترتیب می توانید از نمایشگرهای LCD هم به عنوان تلویزیون و هم به عنوان مانیتور استفاده کنید، جدای از این مزیت های تکنولوژیکی زیادی مانند ورودی کارت حافظه و ماهواره داخلی وجود دارد.
  • بدون خطوط اسکن: تلویزیون های CRT برای ایجاد تصویر، تیوب را از بالا به پایین با یک پرتو الکترونی اسکن می کنند و بنابراین خطوط روی صفحه ظاهر می شوند. از آنجایی که از پیکسل ها به جای این خطوط در LCD استفاده می شود، این خطوط اسکن شامل نمی شوند. تصویر به طور یکنواخت و یکنواخت در کل صفحه پخش می شود.


جنبه های منفی تلویزیون ال سی دی:

  • مصرف انرژی بالا: از آنجایی که روشنایی در این تلویزیون ها با لامپ های فلورسنت که به طور مداوم روشن هستند ساخته می شود، مصرف انرژی آنها دو برابر یا حتی کمی بیشتر از تلویزیون های LED است. اگر یک تلویزیون 42 اینچی ال ای دی 80 وات مصرف کند، برای تلویزیون ال سی دی حدود 200 وات خواهد شد.
  • اعوجاج تصویر در تماشای زوایای مختلف: در تلویزیون های LCD، تنها در صورتی می توان تصویری کاملاً واضح به دست آورد که تلویزیون از طرف مقابل (با زاویه قائمه) مشاهده شود. این مشکل که امروزه در کامپیوترهای لپ تاپ وجود دارد، باعث می شود که هنگام مشاهده از زاویه ای دیگر، تصویر مخدوش و تیره شود.
  • مشکل رنگ مشکی: یکی از جنبه‌های منفی فناوری لامپ فلورسنت مداوم روشن برای نور پس زمینه در این تلویزیون‌ها، مشکل رنگ سیاه است. حتی اگر هیچ اطلاعات نوری برای رنگ سیاه به سیستم ارسال نشود، رنگ مشکی کامل قابل دسترسی نیست زیرا این لامپ فلورسنت همیشه روشن می ماند. این باعث می‌شود که تفاوت کنتراست بین نواحی سیاه و سفید از حد معینی تجاوز نکند.
  • رنگ‌های غیرواقعی(بی روح) در مقایسه با تلویزیون LED و تلویزیون پلاسما: فناوری بهتر و بهتر می‌شود. تلویزیون LED در واقع نسخه پیشرفته تلویزیون های LCD است. فناوری نمایشگر و جنب و جوش رنگ به تدریج در این تلویزیون های صفحه عریض و با صفحه نازک بهبود می یابد. از این نظر، LCD ها از تلویزیون های LED عقب ماندند.
  • اثر سوختگی: می توان گفت که مشکل اثر سوختگی و یا آسیب دیدگی صفحه نمایش است. که امروزه این مشکل اکنون به پایان رسیده است.
  • ضخامت: ضخیم تر و سنگین تر از تلویزیون LED است.


امروزه استفاده تلویزیون های LCD بسیار محدود شده است و جای خود را به تلویزیون های LED با فناوری جدیدتر داده است.

مرکز الکترونیک طهران

تعمیرات تلویزیون های LCD ، LED، Plasma، OLED، QLED، سینمای خانگی، سیستم های صوتی و مانیتور با ضمانت در تهران

مشاوره، بازدید و ایاب و ذهاب رایگان / جهت مشاوره و درخواست سرویس با ما تماس بگیرید